Weź oddech

Weź oddech

Oddech to życie. Ale jak prawidłowo oddychać? Brzuchem – usłyszycie. Czy aby na pewno? Okazuje się, że możemy oddychać na więcej sposobów niż nam się wydawało. Zanim zaczniesz czytać dalej, poobserwuj chwilę swój oddech i to, co się dzieje z Twoim ciałem podczas wdechu i wydechu. Czy oddech sprawia Ci wysiłek? Jest płytki czy głęboki? Jakie części Twojego ciała poruszają się  w trakcie oddychania? W ciągu roku wykonujemy prawie 10 milionów cykli oddechowych, warto zatem sprawdzić, czy robimy to dobrze.

Górny tor oddechowy – oddychanie szczytowe

Ten typ oddychania nazywany jest również piersiowym lub obojczykowym. Biorąc taki wdech wciągamy brzuch, unosimy klatkę piersiową, barki i ramiona. Nie jest to dla nas korzystne z dwóch powodów – powoduje to mnóstwo napięć i usztywnień w górnej połowie ciała oraz to,  że płuca zaopatrywane są w tlen w sposób mało wydajny. Ten sposób oddychania jest po prostu zły. Mówi się, że tym torem oddychają głównie kobiety.

Dolny tor oddechowy – oddychanie brzuszne

Brzuchem oddychają głównie mężczyźni. Biorąc taki wdech, wyraźnie uwypukla się brzuch, natomiast górna część klatki piersiowej, barki i ramiona pozostają nieruchome. Oddychanie brzuszne, które zwykło się uważać za najlepszy sposób oddychania, owszem nie generuje niepotrzebnych napięć, ale wcale nie jest najbardziej wydajne.

Oddychanie dolnożebrowe

Jest to również typ oddychania poprzez dolny tor oddechowy, niektórzy posługują się nim naturalnie a niektórzy muszą go wyćwiczyć. Polega na tym, że podczas wdechu górna część klatki piersiowej się nie porusza, brzuch pozostaje nieruchomy (lub lekko się uwypukla), za to w ruch wchodzą dolne żebra, które rozchodzą się na boki.

 

Ćwiczenie: Stań przed lustrem, obejmij się dłońmi w talii i przesuń je wyżej aby poczuć pod palcami dolne żebra. Zrób wydech i ściśnij dłońmi dolną część klatki piersiowej, tak jakbyś chciał/chciała zetknąć ze sobą palce obu dłoni. Teraz spokojnie wciągaj powietrze nosem, pilnuj aby nie unosić barków ani nie uwypuklać brzucha i spróbuj wdychanym powietrzem maksymalnie odepchnąć od siebie dłonie. Wow, wiedziałeś/aś, że tak potrafisz?

 

Oddychanie całościowe

Jeśli do pracy żeber w oddychaniu dolnożebrowym dołączymy lekkie uwypuklenie brzucha, otrzymamy oddychanie całościowe. Jest to najbardziej efektywny i najzdrowszy tryb oddychania, który wprowadza do płuc największą możliwą ilość powietrza.

 

Poniżej grafika obrazująca wszystkie tory oddychania:

Sposoby oddychania

Hawajski oddech pikopiko

Oddech ma niesamowitą moc relaksacji ciała i umysłu. Wiedzą i doświadczają tego osoby praktykujące jogę i medytację. Hawajczycy wypracowali sobie technikę oddechową, która pomaga usunąć lekki stres, niepokój lub zmęczenie. Nazywa się pikopiko, co oznacza „od centrum do cetrum”. Można ją stosować w każdej sytuacji, leżąc, siedząc, stojąc a nawet idąc. Polega na oddechu połączonym z koncentracją uwagi. Kiedy bierzemy wdech, uwagę koncentrujemy na czubku głowy. Robiąc wydech, przenosimy uwagę na pępek, bądź stopy. Oddech w połączeniu ze skoncentrowaną uwagą harmonizuje nasze ciało i dodaje nam energii. Ćwicz pikopiko za każdym razem, kiedy poczujesz w ciele napięcie, niepokój lub zmęczenie. Dobrze sprawdza się także w sytuacjach stresowych.

 

Nie bagatelizuj tego potężnego narzędzia, jakim jest Twój oddech, naucz się oddychać prawidłowo i użyj go do poprawienia jakości i komfortu Twojego życia :)

 

Edyta Halicka

W oparciu o:

Ciecierska-Zajdel Beata, Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia, Warszawa, 2012.
King Serge Kahili, Natychmiastowe uzdrawianie, Katowice, 2003.